کد مطلب:34037 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

نهج البلاغه از فرمایشات مولی الموحدین امیرالمومنین علی











«ترجمه ی سید نبی الدین اولیائی»

نمونه ی ترجمه

(فی التزهید من الدنیا و الترغیب فی الاخره)

«ایها الناس، انما الدنیا دار مجاز و الاخره دار قرار، فخذوا من ممركم لمقركم و لا تهتكوا استاركم عند من یعلم اسراركم و اخرجوا من الدنیا قلوبكم من قبل ان تخرج منها ابدانكم، ففیها اختبرتم و لغیرها خلقتم. ان المرء اذا هلك قال

[صفحه 362]

الناس: ما ترك؟ و قالت الملائكه: ما قدم؟ لله آباوكم! فقدموا بعضا یكن لكم قرضا و لا تخلفوا كلا فیكون فرضا علیكم.»[1]. (درباره ی ناپایداری دنیا)

ای مردم، حقیقت چز این نیست كه جهان سرایی است گذرنده و آخرت خانه ای است پاینده. پس، از این ممر، برای آن مقر توشه برگیرید و پرده های خویش را در نزد آن كه به رازهایتان آگاه است مدرید و پیش از آنكه پیكرهای شما را از جهان به در برند، دل از جهان بر كنید، كه شما در دنیا در معرض آزمایش بوده و برای جز آن آفریده شده اید. هر آنگاه كه مردی مرد، مردم گویند: چه گذاشت؟ و فرشتگان گویند: چه پیش فرستاده؟ خدا پدرانتان را بیامرزد، سهمی از ثروتتان را به سود خویش پیش فرستید و همه ی آن را باز نگذارید، كه به زیانتان است.[2].


صفحه 362.








    1. نهج البلاغه، كلام 203.
    2. نهج البلاغه از فرمایشات مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام، سید نبی الدین اولیائی، چاپ دوم، انتشارات زرین، 1376 ش. صص 639 -638.